torsdag 28 augusti 2014

Blanka blad


Med anledning av mitt förra inlägg om Edgar Allan Poe måste jag passa på att visa en fantastisk present som nyligen gavs mig i all blygsamhet. En anteckningsbok från Paperblanks



Poes handskrift präglad i guldfärg på en plommonlila bakgrund - min favoritfärg! - är en reproduktion av originalmanuskriptet till dikten "Tamerlane".  


Signaturen på högersidan döljer ett magnetlås som viks över bokens framsida och klickar nästan ljudlöst på plats. Det påminner mig lite vagt om origami, och jag tycker om den associationen. 



På baksidan står Poes fullständiga namn och årtalen för hans födelse och död.


Men det finaste för mig är ändå det som står skrivet på insidan av pärmen, med en handstil som jag är mycket mer bekant med:


För det visar att den som skrivit det också är mycket bekant med mig.

Nu kanske jag till och med vågar använda den här anteckningsboken till att faktiskt skriva i.
Ett infall är ett infall bara, det behöver inte vara perfekt.

Om jag är riktigt modig kanske jag till och med vågar skriva mina infall med bläckpennorna som jag haft liggande i lådan länge men inte tagit mig för att använda än. 


 De är gjorda helt och hållet i glas, och med en liten glasbehållare med bläck att doppa den snurrade spetsen i. En slags nyare variant av gamla tiders bläckpennor, antar jag. Fastän de är av glas känns de inte alls sköra utan har rejäl tyngd, skön att hålla i handen. Tyvärr minns jag inte längre var jag fått dem.

Förutom anteckningsböckerna i serien Embellished Manuscripts - olika varianter inspirerade av Kafka, Shakespeare, Wordsworth och Einstein, bland andra - har Paperblanks även tillverkat en annan produkt som  jag tycker om och varav jag har en i min ägo.

Den går under namnet Moroccan Black Accordion Box och jag använder den för att hålla ordning på en del av mitt pyssel. När idéerna är fler än tillfällena att förverkliga dem, behöver man organisera.

Tänk att en helt vanlig dragspelsmapp kan se så här ut: 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar