torsdag 6 november 2014

All hallows eve

Eftersom jag haft en påfallande Poe-period på sistone, blev årets val av halloweenutstyrsel ganska lätt: Lenore.



Spöket av Lenore, vill säga.




Ursprungligen kommer hon från ballad som skrevs på 1700-talet av den tyske poeten Gottfried August Bürger. En slags vampyrskildring, sägs det. Jag har tyvärr inte själv hunnit läsa den än. 


Nuförtiden är hon mer känd från Edgar Allan Poes "The Raven".


Där har hon rollen av diktjagets avlidna hustru, som ännu plågar honom med sin påtagliga frånvaro, där han vankar av och an i sitt rum i ett tröstlöst försök att fly in i sina böcker
denna mörka decembernatt... 



... när plötsligt korpen knackar på.

Poes version är vacker och sorgesam, men till halloween behövs något ännu mer drastiskt. 

Så i min jakt på inspiration hittade jag till slut en annan dikt: 
"The Lenore".

"The Lenore". Parafras på Poes "The Raven". Författare: okänd.

Här är Lenore istället en slags Medea, en otrogenhetens hämnerska, med korpen som sin allierade. Redo att driva sin före detta älskade in över galenskapens gräns:

"This is the first of many treats, 
my dark vengeance for he who cheats",
I quietly confide 
and coddle 
my clever bird of war ...


Så med inspirationen funnen var det dags att ägna sig åt kostymen.
Eftersom jag det här året fuskade med en färdig klänning, fick det bli hemmapyssel med detaljerna istället.  

Här, Lenores smycken.


 En berlock till Lenore, och en till korpen, som sitter på hennes arm som följeslagare till dödsriket. Jag tyckte om tanken på att låta korpen flyga med meddelanden mellan de två världarna. 


Texten är några rader från "The Raven" som jag skrev med gammaldags skrivstil på en pappersremsa som jag sedan färgade in kanterna på. Den andra berlocken består av ett porträtt av Poe, som jag lackat med dimensionslack (Royal Coat Dimensional Magic) för att ge en glasliknande yta.

Här är klänningen som "min" Lenore bar.



Dödsorsaken:
en flaska vin, spetsad med spindelgift.


-
For the rare and radiant maiden
whom the angels name Lenore
Nameless here 
forevermore 

-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar