tisdag 23 april 2013

F för Författa

Jag är nästan barnsligt förtjust i smycken. Fast inte vilka som helst - de måste betyda något, ha personlig anknytning eller affektionsvärde. Som det här halsbandet, tillverkat av tangenten F från en gammal skrivmaskin. Det tar mig tillbaka till när jag var liten och datorer inte fanns, men lycka var att få leka med skrivmaskinen och knappra långa rader av krumelurer.
Tillverkat av Liza Hermeline.  


Den första skrivmaskinen uppfanns 1865 och gick under namnet Skrivkulan,  då tangenterna var placerade på ett halvklot. Idag kan man köpa en Skrivkula för ca 250 000 kronor. 

.File:Skrivekugle.jpg

Annars får man nöja sig med ett något nyare, men ändå väldigt fint F.


Bilden ovan är för liten för att det ska gå att se ordentligt, men tittar man noga kan man nog ändå se ordet författa. För knapprandet fortsatte, fast krumelurerna fick mer och mer betydelse, och klottrades ner i vingliga rader på papper hemma och i skolans skrivhäften. Fortfarande trillar de ut, men numera mer bekvämt genom ett litet trådlöst tangentbord som jag alltid har med mig i handväskan.
Jag har aldrig gett ut en bok, men författare är jag ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar